U bijeloj kocki: ideologija galerijskog prostora

2025-05-04 15:47:05
post photo

U bijeloj kocki: ideologija galerijskog prostora

Brian O'Doherty 

Knjiga “U bijeloj kocki” bavi se pitanjem odnosa umjetničkih djela i modernog institucionalnog konteksta unutar kog se ona pojavljuju: galerijskog prostora. Autor istražuje kompleksne veze između umjetnosti, moći i ideologije, definišući ovaj prostor – koji naziva “bijelom kockom” – kao okruženje koje bitno utiče na percepciju i recepciju umjetničkih djela. Ogledi koji čine ovu publikaciju najprije su objavljeni 1976. godine u časopisu “Artforum”, dok su knjišku formu poprimili 1986. godine. Izdavačka kuća Atelje A22 donosi čitaocima najnovije, treće dopunjeno izdanje, koje prati autorov pogovor i uputan predgovor američkog istoričara umjetnosti i klasičnog filologa Tomasa Mekevilija (Thomas McEvilley)

Značaj ove knjige, koja se smatra klasikom novije umjetničke literature, daleko prevazilazi istorijski kontekst njenog izvornog objavljivanja. U njoj iznijeta promišljanja i dalje su od ključnog značaja za savremene diskusije o umjetnosti i institucionalnim i vaninstitucionalnim izložbenim prostorima. Pitanja koja O’Doerti postavlja o odnosu umjetnosti, galerije i publike tiču se i današnje umjetničke produkcije i njene zavisnosti od galerijsko-muzejskog konteksta. O'Doertijeva kultna i širom svijeta prevođena knjiga nije običan akademski tekst; sa svojim zgusnutim, književno raskošnim jezikom ono predstavlja nepresušni izvor inspiracije za teoretičare i istoričare umjetnosti, umjetnike, kustose, muzeologe i sve ostale sudionike umjetničkog svijeta. Njegova analiza galerijskog prostora (“bijele kocke”) i institucionalizacije umjetnosti postavila je temelje za svako buduće kritičko razmišljanje o prirodi umjetnosti i načinu na koji je percipiramo i tumačimo.


Oni koji nijesu čitali Brajana O’Doertija uživaće u njegovoj poetski sročenoj, otmeno napisanoj i ironički toniranoj kritici brojnih prihvaćenih gledišta o glavnim tokovima umjetnosti 20. vijeka. – Jan van der Marck.

Ova briljantna analiza sociološkog, ekonomskog i estetičkog konteksta unutar kog doživljavamo umjetnost istražuje kritičke odnose konteksta i sadržaja, i sa dovitljivošću i ironijom prokazuje mit o neutralnosti galerijskog ili muzejskog prostora. Ovi ogledi označavaju prekretnicu u umjetničkoj percepciji – Barbara Rose.


O autoru: Brajan O’Doerti (Brian O’Doherty, 1928–2022), bio je umjetnički kritičar, pisac i i vizuelni umjetnik. Pored njegove najslavnije knjige U bijeloj kocki objavio je i knjige American masters: the voice and the myth (1973), Object and idea; an art critic's journal, 1961-1967. Uredio je zbornik Museums in crisis (1972). Njegov roman Izjava oca Makgrivija bio je nominovan za Bukerovu nagradu. Njegova umjetnička djela nalaze se u vlasništvu brojnih privatnih i javnih kolekcija, uključujući MoMA, Metropolitan Museum of Art, Centar George Pompidou, Dublin City Gallery, Irski muzej moderne umjetnosti, Nacionalni muzej američke umjetnosti itd.


Objavljivanje ove knjige podržalo je Ministarstvo kulture Crne Gore.


Sadržaj: 

Zahvalnica ⏐ Uvod: Tomas Mekevili ⏐ Napomene o galerijskom prostoru ⏐ Oko i Posmatrač ⏐ Kontekst kao sadržaj ⏐ Galerija kao gest ⏐ Pogovor

Impresum

U bijeloj kocki: ideologija galerijskog prostora

Brian O'Doherty

Prevod sa engleskog: Milovan Novaković

Grafičko oblikovanje :Atelje A22

Obim: 113 str.
Format: 12 x 18 cm
Povez: broširan

Godina izdanja: 2024.

ISBN  978-9940-8787-5-7